Książka zawiera: Tekst ustawy Kodeks pracy Indeks rzeczowy Seria "Twoje Prawo" zawiera: Boldowanie najnowszych zmian Przypisy od Redakcji Czytelne hasła i teksty Indeks rzeczowy
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 14 dni
pod redakcją Aleksandry Sewerynik ; [autorzy Monika Brzozowska-Pasieka, Anna Kruszewska, Aleksandra Sewerynik, [>>] Jakub Słupski, Karolina Maria Wojciechowska, Joanna Woźniak, Julia Zasacka].
R. Barański, A. Gawrońska-Baran, A. Drabarczyk, M. Gnela, D. Hołuj, K. Kędzierska, L. Lipiec-Warzecha, [>>] S. Liżewski, M. Mędrala, A. Mituś, E. Ostapowicz.
Niniejsza książka została przygotowana celem zaprezentowania różnych aspektów związanych z zarządzaniem instytucją kultury, czyli opisujemy kwestie:ustalania zasad wynagradzania pracowników instytucji kultury (w tym premii i dodatkowych do wynagrodzeń);współpracy z innymi instytucjami kultury (w tym współpraca międzynarodowa) ? wypełnianie statutowych celów działania instytucji kultury może przyjmować formę projektów realizowanych wspólnie przez kilka jednostek. Powyższe inicjatywy są realizowane m.in. na podstawie umów porozumień pomiędzy instytucjami kultury (a także we współpracy z innymi podmiotami i organizacjami);tworzenia oferty programowej instytucji kultury;konstruowania i zarządzania projektem w instytucjach i organizacjach kultury;zarządzania finansami instytucji kultury,pozyskiwania środków na funkcjonowanie instytucji kultury.Ponadto książka kładzie duży nacisk na wyjaśnienie różnych aspektów prawnych, z którymi spotykają dyrektorzy instytucji kultury. Przedstawione w książce opinie specjalistów z zakresu różnych ustaw (np. ustawy o działalności kulturalnej, ustawy o ochronie danych osobowych, ustawie ? Prawo zamówień publicznych itd., Prawo autorskie) odnoszą się do aktualnych, obecnie występujących problemów prawnych, z jakimi mają do czynienia instytucje kultury. Należy tu wymienić:zamówienia publiczne ? zamówienia instytucji kultury nieprzekraczające wartość 30.000 euro (czyli większość zamówień instytucji kultury) są wyłączone spod procedur zamówień publicznych ? nie tracą jednak statusu zamówień publicznych; należy przygotować regulamin udzielania takich zamówień itd.;dostęp do informacji publicznej (np. czy dyrektor musi udostępniać umowy zlecenia z autorami, wynagrodzenie swoich pracowników, billingi swojego telefonu, informacje o przebiegu postępowania konkursowego);ochrona danych osobowych w instytucjach kultury (obowiązki i odpowiedzialność dyrektora, zabezpieczenie przetwarzania danych, obowiązki dyrektora w stosunku do Administratora bezpieczeństwa informacji, rejestracja zbiorów danych itd.);prawa autorskie i prawa pokrewne w instytucjach kultury (zasady konstruowania umów z twórcami i artystami-wykonawcami, korzystanie z utworów przez instytucje kultury w ramach tzw. dozwolonego użytku, tj. bez zgody uprawnionego);bezpieczeństwo imprez masowych (wymogi na przeprowadzenie takiego wydarzenia i wydanie zezwolenia na taką imprezę, odpowiedzialność organizatora);zarządzanie nieruchomościami (wyposażenie instytucji kultury w mienie, wykaz nieruchomości kulturalnych, obowiązki związane z ochroną zabytków, zagospodarowanie zabytków, finansowanie opieki nad zabytkami);odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
UWAGI:
Na dole okł.: Zagadnienia prawne, zarządzanie instytucją, finansowanie działalności, prawo pracy i polityka kadrowa, wzory dokumentów. Na górze okł.: Legalis Administracja.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Publikacja to praktyczny komentarz do ustawy z 6.9.2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1764 ze zm.), który stanowi kompleksowe omówienie zagadnień z zakresu informacji publicznej. Autorzy w wyczerpujący sposób, przedstawiając interpretację przepisów ustawy, prezentują poglądy doktryny i orzecznictwo.Niniejsze, 3. wydanie zawiera aktualny stan prawny oraz obejmuje wszystkie zmiany w ustawie, które wprowadzone zostały od poprzedniego wydania. Komentarz zaktualizowano i uzupełniono o nowe orzecznictwo i poglądy doktryny.Komentarz omawia najważniejsze zagadnienia z zakresu dostępu do informacji publicznej, m.in. dotyczące:definicji informacji publicznej,prawa do udostępniania informacji,podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji,rodzajów informacji publicznej,sposobu udostępniania informacji w BIP,wyłączenia jawności informacji,zasobów informacyjnych,Centralnego repozytorium,sposobu udostępniania informacji,terminu udostępniania informacji na wniosek,odmowy udostępnienia informacji,postępowania odwoławczego,skarg rozpatrywanych w postępowaniach o udostępnienie informacji publicznej.
"Vademecum radnego" jest przyjaznym i praktycznym przewodnikiem po skomplikowanej strukturze jednostek samorządu terytorialnego oraz gąszczu niejednoznacznych, różnie interpretowanych i często nowelizowanych przepisów prawa. Pozwoli w sposób swobodny poznać specyfikę codziennej pracy radnego oraz skutecznie i efektywnie sprawować mandat, mając na uwadze dobro wspólnoty samorządowej.
W niniejszej publikacji w sposób przystępny przedstawiono także problematykę związaną z prowadzeniem kampanii wyborczej i opracowaniem jej skutecznej strategii w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Omówiono również prawa i obowiązki radnych - wraz z podaniem konkretnych przykładów - wynikające z istoty sprawowania mandatu radnego, jak i pozycji ustrojowej radnych jako członków organów kolegialnych względem organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego.
2.2. Sprawowanie mandatu radnego a miejsce zamieszkania (prawo wybieralności)
2.3. Oświadczenia lustracyjne
2.4. Jak prawidłowo wypełnić i złożyć oświadczenie majątkowe 2.4.1. Niezbędne składniki i wzór oświadczenia
2.4.2. Podstawowe problemy związane z wypełnieniem oświadczenia
2.4.3. Skutki niezłożenia lub złożenia nieprawidłowego oświadczenia
2.5. Zagadnienia z zakresu prawa pracy związane z zatrudnieniem radnego
2.5.1. Zakaz zatrudnienia i urlop bezpłatny w jednostce samorządu terytorialnego, w której sprawuje się mandat
2.5.2. Ochrona stosunku pracy
2.5.3. Dieta i obowiązki pracodawcy względem radnego-pracownika
2.6. Prowadzenie działalności gospodarczej a sprawowanie mandatu radnego
2.6.1. Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na mieniu jednostki samorządu terytorialnego
2.6.2. Inne ograniczenia związane z funkcjonowaniem na wolnym rynku
2.7. Sprawowanie mandatu radnego a obowiązek służby wojskowej (reklamacja)
2.8. Odpowiedzialność za słowo – zniesławienie i ochrona dóbr osobistych radnego
2.8.1. Odpowiedzialność karna
2.8.2. Odpowiedzialność cywilna – ochrona dóbr osobistych
3. Wybrane zagadnienia związane z realizacją zadań jednostek samorządu terytorialnego
3.1. Planowanie i gospodarka przestrzenna
3.2. Partnerstwo publiczno-prywatne
3.3. Budżet jednostki samorządu terytorialnego
3.4. Wieloletnia prognoza finansowa
Część C. Wybrane zagadnienia związane ze sprawowaniem mandatu radnego
1. Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego
1.1. Ogólne zasady przeprowadzania referendum lokalnego
1.2. Referendum przeprowadzane z inicjatywy organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego
1.3. Referendum przeprowadzane na wniosek mieszkańców
1.4. Referendum na wniosek mieszkańców w sprawach innych niż odwołanie organu jednostki samorządu terytorialnego
1.5. Referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego
1.6. Kampania referendalna
1.7. Finansowanie referendum
1.8. Tryb przeprowadzania referendum
1.9. Przepisy karne – wykroczenia referendalne
2. Ustrój m.st. Warszawy
2.1. Miasto stołeczne Warszawa
2.2. Dzielnice m.st. Warszawy
Część D. Akty prawne
1. Ustawa o samorządzie gminnym
2. Ustawa o samorządzie powiatowym
3. Ustawa o samorządzie województwa
UWAGI:
Na okł.: Ubieganie się o mandat radnego, prowadzenie efektywnej kampanii wyborczej, prawa i obowiązki radnego jako funkcjonariusza publicznego, zasady [>>] i tryb przeprowadzania referendum gminnego. Wykaz aktów prawnych s. XI-XIII.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 14 dni
Praca jest oparta na badaniach pt. `Ocena ekonomicznych, organizacyjnych i społecznych skutków wykupu mieszkań spółdzielczych dla funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych i rynku nieruchomości`.Celem przedstawionych badań jest ocena warunków, w jakich funkcjonują spółdzielnie mieszkaniowe w ich otoczeniu ekonomiczno-społecznym, które stawia przed nimi dylematy rozwojowe. Należą do nich przede wszystkim:modyfikacja zarządzania wynikająca z wykupywania mieszkań przez członków spółdzielni,realizacja przedsięwzięć deweloperskich w warunkach konkurencyjności wobec innych inwestorów.Spółdzielniom z dużym trudem przychodzi rozstrzygnięcie dylematu, w jakiej mierze są zarządcami lokali spółdzielczych prowadzącymi działalność non profit, a w jakiej przedsiębiorcami budującymi i sprzedającymi lokale dla zysku jak inni deweloperzy.
UWAGI:
Bibliogr. s. 186-190. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni