Charlotte jest właścicielką eleganckiego salonu mody ślubnej w Birmingham. Wyszukiwanie niezwykłych sukien dla panien młodych to jej pasja. I dar. Ale gdy sama zostaje narzeczoną, nie potrafi znaleźć dla siebie sukni. Nie potrafi czy nie chce? A może rzecz w tym, że zamierza poślubić niewłaściwego mężczyznę?
Szukając odpowiedzi na te pytania, Charlotte nieoczekiwanie dla nie samej kupuje na aukcji charytatywnej stuletni zniszczony kufer. Wewnątrz znajduje suknię ślubną. Skąd się tam wzięła? Dla kogo została uszyta?
Charlotte próbuje zbadać historię sukni. Odnajduje kobiety z nią związane. A to nie pozostaje bez wpływu na jej życie. Emily w 1912 roku. Mary Grace w 1939. Hillary w 1968. I Charlotte w 2012. Cztery kobiety i jedna suknia. Historia każdej z nich mówi o miłości, wierze, odwadze. O zaufaniu i przeznaczeniu.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Charlotte jest właścicielką eleganckiego salonu mody ślubnej w Birmingham. Wyszukiwanie niezwykłych sukien dla panien młodych to jej pasja. I dar. Ale gdy sama zostaje narzeczoną, nie potrafi znaleźć dla siebie sukni. Nie potrafi czy nie chce? A może rzecz w tym, że zamierza poślubić niewłaściwego mężczyznę?
Szukając odpowiedzi na te pytania, Charlotte nieoczekiwanie dla nie samej kupuje na aukcji charytatywnej stuletni zniszczony kufer. Wewnątrz znajduje suknię ślubną. Skąd się tam wzięła? Dla kogo została uszyta?
Charlotte próbuje zbadać historię sukni. Odnajduje kobiety z nią związane. A to nie pozostaje bez wpływu na jej życie. Emily w 1912 roku. Mary Grace w 1939. Hillary w 1968. I Charlotte w 2012. Cztery kobiety i jedna suknia. Historia każdej z nich mówi o miłości, wierze, odwadze. O zaufaniu i przeznaczeniu.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dwadzieścia lat po śmierci Zbigniewa Herberta jego poezja jest ciągle szeroko komentowana przez badaczy literatury, wciąż inspiruje twórców. Nazwisko autora "Struny światła" wymienia się obok nazwisk największych poetów drugiej połowy XX wieku, a jego dzieła są stale tłumaczone, wydawane i czytane w wielu krajach świata. Silna więź z dziedzictwem antyku sprawia, że poezja Herberta ma wymiar uniwersalny, jest powściągliwa formalnie i zdyscyplinowana. Jednak pozorną prostotę i jednoznaczność jego wierszy komplikuje ironia, będąca zarazem figurą artystyczną i postawą wobec bytu. "Wstęp" i opracowanie Małgorzaty Mikołajczak ukazują bogactwo twórczości pisarza i są znakomitym przewodnikiem po najważniejszych motywach i tematach tej liryki. "Świat poety nie jest, jak mogłoby się wydawać, biało-czarny. Jest w nim miejsce na szarość będącą ulubionym kolorem twórcy. U Herberta nie ma też krystalicznie czystych bohaterów" - pisze badaczka. Czytane w tej perspektywie wiersze i prozy poetyckie Herberta odsłonią mniej znane oblicze.
Wieża to ostatni bastion umierającego świata. Nikt już nie wie, kto ją zbudował i jaki los czeka jej mieszkańców.W cieniu wieży powstają miasta, wielkie jak kontynenty. Jest wszechwiedząca, potężna i groźna. Nawet Arion, władczyni wszystkich ludzi i osobliwych stworzeń, nie zna tajemnicy wieży.
Na kilka dni przed koronacją księżniczki Infinity, z zewnątrz pojawia się zagrożenie. Potęga wieży i wszyscy ci, którzy znaleźli w niej schronienie, są w wielkim niebezpieczeństwie. Craiden, przywódca ludu żyjącego w cieniu wieży w barbarzyńskim świecie, chce obalić panowanie Arion. W zagadkowy sposób wchodzi w posiadanie broni, która może pogrzebać wszystkie istnienia.Czy wieża runie i porwie ze sobą w nicość całą planetę?
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
W swoim medytacyjnym cyklu Caryll Houselander piękną prozą odmalowuje intymny portret Maryi, Matki Boga. Zostaje Ona ukazana jako pusta wewnątrz trzcina oczekująca, aż wypełni Ją Boża muzyka. Ściągając - lecz z wielkim wyczuciem - Maryję z uświęconego tradycją piedestału, na którym umieszczono Ją przed wiekami, Houselander dzieli się z nami swoją nieodpartą i piękną wizją Jej ziemskiego życia; wizją Maryi obecnej pośród nas, zagubionej, lecz pełnej ufności młodej dziewczyny, której świętość rozkwita wiecznym `Tak`. Obfitująca w głębokie nauki i sugestywne obrazy Trzcina Boga to klasyczna książka z dziedziny duchowości, mieszcząca się w tradycji mistycznej Juliany z Norwich.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Elise przeżywa wewnętrzne rozdarcie między poczuciem obowiązku wobec rodziny i uczuciem, którym darzy Johana. W liście wyznaje mu swoją miłość, ale daje też do zrozumienia, jak wiele waży w jej życiu troska o Emanuela i odpowiedzialność za dzieci.Gromadka dzieci wokół Elise powiększa się stopniowo.Gdy pewnego dnia wraca do domu, staje jak wryta. Z salonu słychać histeryczny kobiecy głos, płacz i odgłosy awantury. Elise wstrzymuje oddech i nasłuchuje.
UWAGI:
Tyt. oryg. cyklu: Sonnavind.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Powieść ta przyniosła autorowi międzynarodowy rozgłos i uznanie. Podobnie jak film stworzony na jej podstawie niemal natychmiast zyskała status dzieła kultowego i do dziś pozostaje najsłynniejszym utworem pisarza. Opisując z pozoru nieprawdopodobne perypetie swoich niezapomnianych bohaterów, piętrzy on i ujmuje w karykaturalnym skrócie problemy, lęki i zagrożenia obecne we współczesnym świecie. Z wyrozumiałością, choć w krzywym zwierciadle, ukazuje nasze własne, przeważnie żałosne próby zapanowania nad żywiołem, który nas przerasta: życiem.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Podręcznik całościowo ujmuje zagadnienia związane z zarządzaniem finansowym bankiem ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania efektywnością, ryzykiem i kapitałem. Omówione zostały także obserwowane w ostatnich latach zmiany w metodach wspomagających zarządzanie finansowe bankiem. Porównano też poszczególne metody i rozwiązania zarządcze ze wskazaniem tych, które mogą być stosowane w polskich realiach. Wiele miejsca poświęcono również roli uwarunkowań zewnętrznych w zarządzaniu finansowym bankiem.
UWAGI:
Bibliografia strony 259-263.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 14 dni
Należę do pokolenia, które zna wojnę i okupację z własnych doświadczeń. Doświadczeń takich - jako źródła wiedzy o historii - nie należy życzyć nikomu. I jeśli pojawia się niekiedy u bardzo młodych ludzi żal, że nie dane im było żyć w tamtym czasie wielkich zdarzeń - uznajemy to za niedostatek wyobraźni. Lepiej by poznawali ten czas z lektur.O tamtych latach napisano już bardzo dużo, lecz na ogół wycinkowo - najwięcej o walce i męczeństwie. Łatwo to zrozumieć: walka decydowała o losach wojny, ludobójstwo zaś nie pozwoliło milionom ludzi dożyć jej końca. Lecz prawda o okupacji nie wyczerpuje się przecież na tym. Walcząc i cierpiąc naród przede wszystkim żył, starał się przetrwać fizycznie i w moralnym zdrowiu, bez kolaboracji, upodlenia ani zatraty własnej godności. Wyciągał też nauki z doświadczeń i przygotowywał swą państwową przyszłość. Ta wojna była bowiem całą epoką, po której świat nie mógł już wrócić do dawnego, bo dawne zbankrutowało. Tym bardziej nie był taki powrót możliwy dla nas. Dla Polaków ta wojna była trzęsieniem umysłów, na drugi jej brzeg wyszliśmy w dużym stopniu inni. Trudno powiedzieć czy lepsi, ale na pewno mądrzejsi.Od dawna myślałem o napisaniu powieści, która dała by w miarę pełny, epicki obraz naszych losów w tamtych latach walki, cierpień, życia, myśli, zwątpień. Długo gromadziłem najróżniejsze materiały, gdyż nie mogło na taki utwór wystarczyć własnego doświadczenia. Lecz im głębiej w to wchodziłem, tym bardziej zamiar wydawał się niewykonalny - i z powodu dużych luk w źródłach historycznych, i z poczucia osobistej niemożności ogarnięcia tematu, a tym bardziej literackiego wyrażenia. W końcu jednak, równo w trzydziestą rocznicę wybuchu wojny, siadłem do pisania przekonany, że dalsze odwlekanie niewiele już dać może, pamięć zaś powoli blaknie.W książce tylko bohaterowie są literackim zmyśleniem. Reszta - wszystko, co się z nimi i wokół nich dzieje - jest prawdą historyczną. Liczę się z zarzutami, że za wiele wtłoczyłem tu historii, że to w dużych partiach faktografia, a nie beletrystyka. Według początkowego zamysłu miało być tej faktografii mniej. Uznałem jednak w toku pisania, że nie sposób zawrzeć obrazu tamtych czasów w samej tylko literackiej fabule i że nie da się zrozumieć czynów i myśli bohaterów bez tego, co cisnęło na nich z zewnątrz. Albowiem bardziej niż kiedykolwiek kształtowała ówczesne losy i zachowania ludzi historia, przed którą dla nikogo nie było ucieczki.Powieść zaczyna się w 1939 roku, kończy we wrześniu 1944, kiedy bohaterowie znaleźli się na wyzwolonych obszarach kraju. Wprawdzie wojna trwała jeszcze pół roku, lecz dla nich był to już drugi jej brzeg. I całkiem inny etap życia. Autor.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni