PODGLĄD REKORDU W FORMACIE MARC21
KATALOG KSIĘGOZBIORU MGBP W GLINOJECKU |
Demokracja bezpośrednia : wizja - propozycje - doświadczenia - badania
LDR | 04106cam|a2200493|i|4500 | |
001 | n 20240426120715028956 | |
003 | MATEO_Group | |
005 | 20240426132115.0 | |
008 | 240426s2024||||pl|d||||||||||000|0|pol|| | |
020 | a 9788397042100 q (oprawa miękka) : c egzemplarz bezpłatny | |
035 | a MD..20240426120715028956. | |
040 | a WA N c WA N d WA N e rda d KOSZ W d WA N d MBPB | |
045 | b d2023 | |
046 | k 2024 | |
100 | a Matyja, Mirosław e Autor | |
245 | a Demokracja bezpośrednia : b wizja - propozycje - doświadczenia - badania / c Mirosław Matyja, Piotr Trudnowski, Tomasz Synowiec, Roch Zygmunt. | |
260 | a Lewin Brzeski : b Instytut Demokracji Bezpośredniej, c [2024]. | |
300 | a 283 strony : b ilustracje, wykresy ; c 21 cm. | |
336 | a Tekst b txt 2 rdacontent | |
337 | a Bez urządzenia pośredniczącego b n 2 rdamedia | |
338 | a Wolumin b nc 2 rdacarrier | |
380 | a Książki | |
380 | a Publikacje fachowe | |
388 | a 2001- | |
500 | a Na okładce i grzbiecie podtytuł: wizja - postulaty - doświadczenia - badania. Rok wydania na podstawie informacji od wydawcy. | |
648 | a 2001- 2 DBN | |
650 | a De lege ferenda 2 DBN | |
650 | a Demokracja bezpośrednia (system polityczny) 2 DBN | |
650 | a Opinia publiczna 2 DBN | |
650 | a Referendum 2 DBN | |
651 | a Polska 2 DBN | |
655 | a Raport z badań 2 DBN | |
658 | a Polityka, politologia, administracja publiczna | |
658 | a Socjologia i społeczeństwo | |
700 | a Matyja, Mirosław d (1961- ) e Autor | |
700 | a Trudnowski, Piotr d (1989- ) e Autor | |
700 | a Synowiec, Tomasz c (politolog) e Autor | |
700 | a Zygmunt, Roch e Autor | |
710 | a Fundacja Potrafisz Polsko 4 pbl e Wydawca | |
920 | a 978-83-970421-0-0 | |
970 | a W części I prof. Mirosław Matyja prezentuje kompleksową wizję wprowadzenia w Polsce mechanizmów demokracji bezpośredniej na wzór szwajcarski. To propozycja całościowa i konsekwentna, obejmująca fundamentalną korektę polskiego ustroju konstytucyjnego. Jednocześnie w sposób przekonujący wyjaśniająca, jak te zmiany odpowiedzą na deficyty dzisiejszego życia politycznego diagnozowane i sygnalizowane nie tylko w dyskursie eksperckim, ale również na problemy znane doskonale z "rozmów przy polskim stole". W części II Piotr Trudnowski proponuje szereg konkretnych postulatów zmian prawa, które mogłyby uczynić istniejące w Polsce narzędzia demokracji bezpośredniej bardziej użytecznymi, a sam proces decydowania znacznie bardziej drożnym. Specyfiką tego rozdziału, w przeciwieństwie do kompleksowej wizji i propozycji prof. Matyi, jest jego charakter pozwalający zrealizować każdy z 14 postulatów osobno, bez konieczności kompleksowej zmiany ustrojowej i każdorazowego budowania mało realnej z dzisiejszej perspektywy politycznej większości konstytucyjnej w polskim parlamencie. Istotnym punktem odniesienia do formułowanych w nim postulatów są także doświadczenia referendum z 15 października 2023 r. W części III Tomasz Synowiec ukazuje szeroką panoramę doświadczeń z referendami na całym świecie. Rozdział ten zadaje kłam popularnej opinii, że "demokracja bezpośrednia jest stosowana tylko w Szwajcarii". Autor przedstawia informacje o setkach referendów zrealizowanych w najrozmaitszych prężnych i demokratycznych państwach. Część ta może być inspiracją dla tych, którzy szukają argumentów na rzecz rozstrzygania palących sporów właśnie drogą demokracji bezpośredniej. W części IV Roch Zygmunt omawia wyniki badań opinii publicznej zrealizowanych przez Instytut Demokracji Bezpośredniej. Można dowiedzieć się z nich, na podstawie reprezentatywnych i profesjonalnych sondaży, co Polacy sądzą na temat referendów lokalnych, cyfryzacji procesów demokratycznych czy rozstrzygania palących kwestii polskiej debaty publicznej drogą ogólnopolskich głosowań. | |
980 | a 342.57(438) |